söndag 8 januari 2017
För att kunna leva - av Yeonmi Park
tisdag 3 januari 2017
Kaosologi av Micael Dahlen
… och plötsligt åkte en glasskål i golvet och gick i kras. Detta skapade ett nytt händelseförlopp, något som jag inte förutsett. Oj, vad skönt att livet inte blir som vi tänkt oss! För hade det varit lönt att leva om vi redan visste utgången, vad varje sida i livets bok innehöll?
Istället finns det oändligt med alternativa vägar varav vi till slut hamnar på en som ständigt kan ändra riktning. Ofta kanske vi tror att en viss väg är den trevligaste, skönaste osv. Men kan vi egentligen någonsin få reda på det?
Ja, detta var mina egna tankar efter att jag läst boken Kaosologi av Micael Dahlen. När jag var på sista kapitlet tänkte jag att jag efteråt måste sammanfatta alla hans bra ord i en mening och bära med mig den som en lärdom. Det behövde jag inte – han hade så snällt sammanfattat det hela till mig.
Om du också vill ta en genväg gå då till sidan 239. Men jag rekommenderar dig verkligen att strunta i det och istället läsa hela boken. Jag är ju förvisso en sån som Micael nämner, en som läser böcker från pärm till pärm, och det går säkert att läsa boken på andra sätt också. Men boken innehåller MYCKET tänkvärt som KAN påverka hur du ser på resten av ditt liv, stund för stund. En annorlunda bok som kanske inte direkt är en mindfulness bok, en bok om medveten närvaro. Men samtidigt är just det, väldigt mycket! TACK Micael för väl skrivna ord! Du ÄGER!
Nu ska jag återgå till mitt nujag, romanleva och hitta lyckostunderna! Glöm inte att avmåstefiera, använda dig av din vankraft, dina krivkar, förtankar och parallellmakt för att påverka livssuddet och förstå kaosologin.
fredag 29 juli 2016
Nu är det dags igen... (recension del 1, Stjärndamm av Lars Wilderäng)
måndag 28 mars 2016
Yoga Girl
lördag 26 mars 2016
Sockerdetox
söndag 13 september 2015
Stjärnfall av Lars Wilderäng, recension del 3
onsdag 5 augusti 2015
Nu kom den äntligen...Del 2 angående Lars Wilderängs Stjärnfall
fredag 24 juli 2015
Att vänta på någonting gott... Del 1 angående Lars Wilderängs Stjärnfalll
Nu anländer snart den förbeställda boken Stjärnfall med posten. Del två i en framtida triologi är det sagt. Och jag gissar att allt inte slutar gott. Nu undviker jag att läsa favoriten Lotta Lexéns inlägg om boken, eller Cornucopia?'s inlägg om hennes recension. Vill inte riskera att bli påverkad och få mer förutfattade idéer än jag redan har.
När väl maken och jag gjort upp om vem som ska läsa boken först så är jag beredd på att boken de kommande dagarna därefter kommer att uppsluka all min lediga tid. Disk och tvätt kommer att bli eftersatt. Förhoppningsvis håller barnen sig lugna. Men vetskapen att jag sen måste vänta ytterligare ett år på uppföljaren och den avslutande delen stör mig redan. Jag vill läsa allt NUUU!!!













