tisdag 18 november 2014

PDCA


Detta är inte en ny diagnos likt ADHD, men kan på sätt och vis vara en beskriving på hur man kan vara och agera. Det var i så fall min mans tröstande ord när jag satt på kurs för att försöka lära mig nya ord och begrepp inom Service Management.

The Deming Cycle, för att kontrollera och konsolidera kvalitet: Plan, Do, Check, Act.

Deming Cycle ÄR jag (enligt min man) - fatta ett beslut, gör något, utvärdera, fatta nytt beslut ... om och om igen...

Detta är något som sitter i min ryggrad, något jag gör per automatik. Men nu måste jag sätta ord på det och lära mig förstå bokstäverna. Jag som trivs bäst i bildens värld. Som tur är hade kursledaren vett att illustrera det hela med en bild och det finns massor av illustrationer på nätet. Men nu kan jag säga att PDCA är jag, alltid något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar