onsdag 29 oktober 2014

Vår trädgård, min passion


Min passion för vår trädgård
växer sig starkare för varje år.
Det finns ingen utstakad plan,
ingen färdig tanke.
Det blir som det blir.
Ibland köper jag en massa växter på rea.
Då kan det vara svårt att veta var de ska bo.
Då kan det tänkas att ännu en bit av gräsmattan ryker,
som så många gånger förrut.
Eller så har vi klippt lite träd och krattat ihop lite äppelkart.
Detta kan då bli början på en kulle som får prydas av bambu.
En bambu som flyttats från ett ställe som var mindre lämpligt.
En pergola blir byggd då björbärstillväxten tagit fart och behöver något att klättra på.
Så håller vi på när vi formar vår trädgård.
Utan mål och mening men med mycket glädje och ibland också frustration.
En trädgård kräver tålamod.
Tålamod vid anläggning och tålamod vid tillväxt.
Jag går här och funderar medan jag vattnar och gräver, plockar och pysslar.
Trädården är min passion.
Det är här jag är som lyckligast.
När jag får plocka bland blommor och bär, odlat och självsått,
då mår jag som bäst.
I vår trädgård, min stora passion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar