söndag 3 juli 2016

Trädgårdspionen odlar: tomater

Tanig tonåring

I våras köpte jag ett antal tomatplantor.
Vis av erfarenhet från det år jag själv sådde så inser jag när varken tid eller utrymme finns för dylika aktiviteter.
Så i år lät jag tre andra aktörer göra grovjobbet.
Eller rättare sagt fyra för sonen kom hem från förskolan med en liten liten sötnos som nu står som en lång, smal, tanig tonåring med fjuniga blommor.
De övriga åtta är snarare som fullvuxna grovarbetare då jag gett dem rejäla portioner mat men glömt att ansa deras skägg. Vattenskotten, när jag förvandlade plantorna från vad jag trodde var busktomater till resliga individer, var lika tjocka som de vanliga grenarna.
6-åringen fick en lextion i vad "tjuva" betydde och gick sen glatt och hjälpte mig med det jag missat dessförinnan.
Men intressanta sorter har jag lyckats inhandla. Jag har tydligen köpt på mig en blåaktig bifftomat. Ska bli intressant att se hur den tar sig ut om den får växa till sig och mogna som den ska.
Bevattningen sköter ju vädrets makter så vackert dessa dagar men värmen och solen lyser med sin frånvaro. Så framtiden får utvisa om det blir ett lyckat tomatår eller inte. Jag är i alla fall glad att jag chansade och försökte. Glädjen i att se det rara guldet växa fram är en fröjd.

Fullvuxen grovarbetare








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar